Or-Els
Or-Els
Durf te dromen, te kijken en durf te doen!

Orientatie

11.01.21 01:26 PM

Met welke orientatie doe je je werk?

De vraag die ik kreeg was om de samenwerking tussen het frontoffice en het support office te verbeteren. Ik had gezien dat het verloop van personeel bij dit bedrijf erg hoog was. Dit zou normaal zijn in de branche volgens beiden directeuren. Zij wilde dat ik mij zou concentreren op het leiderschap van de teams.


Binnen dit bedrijf werden veel diensten geleverd door het support office. Twee jaar geleden was de keten overgenomen door een investeerder. De taken van de oprichter en tevens voormalige directeur zijn verdeeld over twee nieuwe directeuren. Een directeur financiën, marketing en Personeel en de andere is de director of operations inkoop en verkoop,  Het eerste wat is geprofessionaliseerd is de HRM afdeling. Met name recruitment, dit was tot in de puntjes geregeld. Beide directeuren zijn er trots op dat zij er inmiddels in slagen om snel nieuwe mensen te vinden ondanks de krapte op de markt. 


Om een team te kunnen bouwen van mensen die zich gecommitteerd voelen aan het bedrijf heb je meer nodig dan alleen recruitment. Het is juist de afdeling HRM die ervoor moet zorgen dat de mensen die bij je werken dusdanig begeleid en gefaciliteerd worden dat ze trots zijn om bij het bedrijf te werken. Ze moeten voldoende uitdaging en mogelijkheden vinden om te willen blijven. Dit laatste zag ik niet binnen dit bedrijf.


Beide directeuren waren jarenlang succesvol geweest in de uitzendbranche en ook de investeerder had zijn succes mede te danken aan het opzetten en de verkoop van een grote uitzendorganisatie. 


Dit was ook direct de verklaring voor de professioneel opgezette recruitment afdeling. De oriëntatie van de heren was nog steeds die van een uitzendorganisatie. Dus heb ik eerst een sessie gedaan met de beide directeuren en de investeerder. Toen hun oriëntatie van recruitment naar Human Being Management ging kwam er verandering bij de vestigingsmanagers. Zij zagen dat het zwaartepunt veranderde van het zoeken naar personeel naar het behouden van mensen en training en begeleiden van iedereen binnen de organisatie. De vestigingsmanagers ontvingen leiderschap hierdoor werd het voor hen makkelijker om leiding te geven aan hun team. 


De medewerkers voelen zich meer verbonden met hun werk omdat ze het gevoel kregen dat ze gehoord werden en belangrijk waren.


Dit bevestigd maar weer eens hoe belangrijk het is dat iemand van buitenaf met je meekijkt. Doordat de hele focus nu naar Human being management ging ontstond er direct ruimte voor verbetertrajecten, opleiding en coaching waardoor de medewerkers zich beter gehoord voelde en zich meer betrokken voelde bij het bedrijf.